Blogroll

Tuesday, November 29, 2011

Amarah.

When you are angry, be silent.


Quote ini sangat tepat, untuk mengelakkan kau melepaskan marah melalui perkataan kau yang setajam pisau. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata mungkin kau hilang teman. 


Saat marah itu dirasakan, tanggan erat menggengam. Hati kuat mengcengkam. Hasutan syaitan bertubi-tubi datang. 


Atas dasar itu, kalau ketika marah mengusai diri, jalan yang sebaiknya adalah dengan mengambil wudhuk. Sebab air itu penenang yang bagus, lawan kepada api.


AKU jenis yang kalau marah sangat2, boleh membawa kepada tangisan. Ya, aku akan menangis sorang2. Sadis? Aku tak tahu. Tapi at least lepas dah surut marah aku, aku bersyukur sebab tak melampiaskan marah tu kepada orang yang tak sepatutnya. Sebab tu aku sangat pantang dan allergik dengan manusia yang suka melepaskan marah dia kepada orang yang salah. Secara umumnya, aku rasa manusia sebegini kurang matang menangani permasalahan dalam hidup.


Yelah, kalau kau stress study,sepatutnya kau mintak Allah lapangkan hati supaya ilmu masuk. Tapi kau boleh pulak cari pasal dengan housemate yang lain, atas alasan yang sangat remeh-temeh. Apa kau ingat sahabat2 kau yang lain tu tak ada perasaan ke? Diorang tak stress macam kau?  Mana hak mereka sebagai seorang sahabat, bila kau tak hormat langsung perasaan mereka?


Grown up, my friends! Dunia ini bukan berpaksi atas kepala kau je. Fikirlah perasaan orang2 sekeliling kau, yang sayangkan kau, yang ambik berat pasal kau, yang risaukan kau.... Buka mata hati, lihat dunia ini dari perspektif yang berbeza. Maka kau akan faham setiap perbezaan yang kita ada. Dan menerima seadanya.


No body perfect in this world, my dear... Even you. 



















2 Orang Macho komen:

Pha Is said...

ai... maghah nampak... hehehe

Fatihah Mustapa said...

hahaha..bukan marah, tapi bengang.. ;p